Mayovky na Internetu

Kniha návštěv

Kniha návštěv si dlouhodobě drží přednost před diskuzním fórem, ale k poptávce či nabídce sběratelských materiálů využívejte, prosím, výhradně Diskuzního fóra, kategorie Antikvariát a bazar. Prosíme, zdržte se reklamy. Pokud tu chcete něco propagovat a má to vazbu na mayovky, tak nás kontaktujte na adrese majerco@seznam.cz, můžeme se domluvit.

Jméno:
Zpráva:
4 + 5 =
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 191
zdero (01.02.2017 18:50)
mescalero : ten mexický film se jmenoval Mezi piráty, taky jsem to kdysi viděl v kině a byla to pěkná jízda, aspoň tehdy se mi to tak zdálo. Od té doby jsem to neviděl, byl to tak rok 1974-5.
MaF (01.02.2017 15:22)
další reflexe nové trilogie:
http://a2larm.cz/2017/02/vinnetou-verze-2016/
mescalero (01.02.2017 12:38)
j.oakhurst: Nepřemožitelný bukanýra znám, byl jsem na něm v roce 1979 v kině. Před rokem jsem to viděl díky kamarádovi znovu, bohužel ne s původním dabingem. Ze stejného soudku a stejného období je mexický film Ostrov pirátů (4 piráti kpt. Morgana a 2 děti proti oddílu Španělů a kmeni kanibalů, v podstatě nepřetržitá akce).
Dobrý je Ostrov pokladů z r. 1972 (s O. Wellesem jako Johnem Silverem, R. Battagliou jako kapitánem lodi, J. Lefebrevem jako Ben Gunnem), jenž u nás šel v TV kolem r. 1978. Vlastně všechny tyto pirátská dobrodrúža byla možná vidět v kinech nebo TV ve stejné době (ještě si vzpomínám, že na jaře 1979 běžel v TV i film Tygr z Mompracemu, v hl. roli s I. Rasimovem, Italem ruského původu).
Lord Jim - kniha je opravdu těžká, ostatně jako většina díla J. Conrada. Pamatuji se, jak jsem se celou dobu sledování filmu obával o to, že to špatně dopadna a ono také jo. Pamatuji,. jakou očistnou silou mě zasáhly filmy, v nichž všechno spěje k smrti hlavního hrdiny a nakonec se tak nestane - marně teď vzpomínám na nějaký výstižný příklad. Takhle měl být pojat nový Vinnetou, tzn. že by titulní hrdina nakonec přežil .
Jinak si myslím, že není chybou, když v čistě dobr. filmu nenajdu žádné závažné poselství. Respektive někdy tam i bývá, ale musí to vyplynout samo z děje, nesmí to být snahou tvůrců.
Černý korzár - četl jsi krácené vydání v Kodce nebo dvoudílné vydání od A. Hynka (cca 800 stran)? Mám obě vydání, Hynka jsem ještě nečetl.
mescalero (01.02.2017 12:23)
E. Curtis měl tu "smůlu", že se k Indiánům dostal až kolem přelomu 19-20. století, možná i po r. 1900. Jeho fotky mají uměleckou hodnotu, hodnota poznávací, tedy pokud bychom chtěli vědět, jak vypadali a oblékali se Indiáni v období posl. ind. válek, tj. zhruba v l. 1860-1885, je nula. Takže člověk musí hledat fotky méně proslulých fotografů, kteří Indiány fotili v pro nás potřebných letech.
j.oakhurst (31.01.2017 16:22)
Mescalero Já teď trochu odbočím a  a vrátím se k  filmům které si uvedl v jednom ze svých příspěvků,z nichž si jeden uvedl jako příklad jak si představuješ dobrodružný film.
Filmy druhu Černého korzára ale přidám i Nepřemožitelného bukanýra (R.Shaw také prof.lovec žraloků z Čelisti1)jsou čistě žanrově ryzími dobrodružnými díly bez znepokojujících elementů s jednoduchým dějem ,černé je prostě černé a bílé je bílě a jsou vhodné bez ironie pro děti a mládež od 9 do 90let
S tímto vidění vlastně souhlasím,nejsem však tak vyhraněný.
Mne totiž více zaujal zmíněný Lord Jim. Je to také dobrodružný snímek ,stejná kategorie ...Rozdíl je v tom že hlavní postava je mirné ,,rozporuplná  chybuje ,ale nijak dle mého to nenerušuje dobrodružnost celkového děje filmu Jeho ,,nalomenost,, tkví v tom že jednou udělal chybu vyčítá si ji a protože ji nechce již znovu opakovat, zaplatí cenu nejvyšší. Je tam určité morální poselství které jsem dříve nevnímal. Proto si cením tohoto filmu výše než zmíněné dva snímky.Tehdy mne uchvacovalo  to dobrodružství a potom dojetí a smutek nad smrtí hlavního hrdiny.
Z dnešního pohledu film příliš nezestárnul jeho vyznění je stále aktuální..... ůčast herců PeterToole,James Mason,Eli Wallach(Calvera), Curd Jurgens nám dobře známa Daliah Laviová a v neposlední řadě jméno režiséra Richardy  Brookse potvrzují mj. jeho kvalitu
Jinak u Černého korzára se mi více líblla knižní předloha  u Lorda Jima naopak, přišlo mi to takové 
těžké čtení ,celé jsem to přečetl až v dospělosti
Sapfo (31.01.2017 13:39)
Jsem o víkendu našla doma knihu fotografií od Curtise. Vím, je tam určitá kontroverze, ale potěšilo to. :))))))))))) Byla vytištěná v Německu a komentovaná v angličtině němčině a francouzštině. Ani nevím, jak k ní naši přišli, ale vypadá zánovně.
mescalero (31.01.2017 10:37)
Šedý vlk: ano, v podstatě souhlasím. My zapomeneme, ale jiní třeba ne - zdá se, že dosti lidí Stölzl a spol. něčím okouzlili a oslovili. Osvěta je k ničemu, další Vinnetou bude třeba ještě horší. Přitom by stačily 2 věci, držet se více literární předlohy a pak také reality (a ne prsknout do filmu vše, co je nejsnadněji dostupné a často i laciné).
mescalero (31.01.2017 10:32)
Kakho-oto: v každých reálích se vyzná jen určitý počet lidí - tohle by neměl být žádný argument. Co se týče Indiánů, tady se uplatňují různé lobby a zájmy; zdá se, že Lakotové jako jedni z prvních pochopili, že svět filmu skýtá velké peníze, a tak se už déle nebrání žádné spolupráci. Třeba u Tance s vlky - kdo zná knižní předlohu, ví, že se tu nepíše o Siouxech (Lakotech), nýbrž o Komančích. Součastní Komančové však prý o nějaké natáčení neměli zájem, tak byli osloveni daleko vstřícnější Lakotové (proto některé věci, jako např. stará španělská přilba ze 16-17. století nedávaly u prérijních Siouxů, kteří do oblasti plání přišli až počátkem 19. století, smysl). Proč Čirikávové - díky popularitě Geronima, východní větve Apačů byli buď zmarginalizovány daleko dříve (např. Lipani), případně se posledních fází apačských válek účastnili ve spojení s Mimbreňi (tedy Čirikavy), to je případ Meskalerů. Z historického hlediska to není spravedlivé, ale co už s tím dnes. Navíc je rezervaci Mescalero dnes obývají vedle Meskalerů i od r. cca 1910 různé zbylé tlupy Čirikavů, je tu i pár potomků Lipanů. Přesto si myslím, že z výše zmíněného důvodu (i jiných), jsou Indiáni v meskalerské rezervaci obecně kulturně považováni za Čirikavy, kult. meskalerské prvky se prosazují možná v duchovní sféře, v uchování řeči atp., materiální kulturu nikdo neřeší, respektive neřeší ji nijak precizně. Kdyby byl na natáčení Vinnetoua i přizván odborník z této rezervace, velmi pravděpodobně byl filmařům byla nabídnuta čirikavská materiální kultura, tedy i oblečení atd., ačkoliv meskalerská hmotná kultura je stejně dobře zmapována (doporučuji knihu T. E. Mailse: People Called Apache, v níž je každému apačskému kmenu - vyjma Lipanů - věnována jedna z částí knihy, je tu spousta fotek a autorových kreseb), bohužel ji nikdo nechce a zřejmě ani není nabízena.
Unkas. (31.01.2017 07:41)
Šedý vlku, dík.
šedý vlk (30.01.2017 17:45)
Chlapi, proč si upřímně neříci, že to vůbec nejsou mayovky. Pokud bychom měli připustit opak, musela by být naprosto všechna pravidla a základní zákonitosti, Mayem pro ně jasně daná, převrácená na ruby. To vylučuje samo sebe. A že autoři série použili / či snad zneužili / některých jmen z mayovek? Ta hrůza, běs a utrpení, které stvořili, budiž jim dostatečným trestem. Víc s tím asi nenaděláme, zapomeňme. Howgh!
P.S.: Velice oceňuji Mescalerovu nesnadnou osvětu.
kakho-oto (30.01.2017 12:15)
Mescalero: Ano, s těmi přizvanými odborníky to tak je, filmaři se jejich pokyny řídí jen, když chtějí (např. za film Anthropoid jsou kritizováni čeští poradci - ti však několikrát uvedli, že v některých detailech s režisérem a scénáristou v jedné osobě prostě nehnuli, ten trval na svém pohledu a bylo mu jedno, že se nedrží historických fakt). Stejně tak Němci mohli přizvat odborníka na Apače z USA. Tady bych řekl, že to Stölzel a spol moc neřešili z toho důvodu, že v indiánských reáliích se málokdo vyzná a běžnému divákovi je to jedno (řada diváků ani neví, že slyší lakotštinu a ne apačský dialekt). Co mě překvapilo: několikrát jsi psal, že v amerických filmech zobrazují všechny Apače jako Čirikávy a že mescalerské oděvy či malování nejsou v žádných filmech. Takže některé "detaily" neřeší ani tam, kde indiáni žili.
mescalero (30.01.2017 11:31)
kakho-oto: ja to také všelijak podle různých kritétií hodnotil, ale ono to vlastně nemá cenu. Protože podle Maye to není, hlavně vyznění děje a pojetí hlavních postav (i vedlejších), není to také ani nijak zvlášť dobr. film, vládne nuda a rozvláčnost, není to pro děti a mládež (obrovská chyba, možná největší), a co si z toho mají vzít dospělí, z nichž většina má v sobě jen pár vzpomínek na několik přečtených knih a díky neustálým reprízám dokonale zažitotu a pod kůží proniklou filmovou sérii ze 60. let?
Slabší filmy ze 60. let doplatily i na špatný a odfláklý dabing. Mezi supy (s dabingem ze 70. let) mi nikdy nepřišel jako úplně marný film, mně se chvílemi i dost líbí. Vždy mě jen mrzela marginální role Vinnetoua v tomto a dalších filmech: nikdy jsem nepochopil, proč všechny další filmy nestály na postavě Vinnetoua, to byl přece hlavní tahoun a magnet, který přitahoval diváky.
Odborník na Indiány: otázkou je, jak si jeho rady filmaři vzali k srdci, jak se jeho názory řídí kostymér (tihle lidé často vytvářejí kostýmy jen v určitém duchu, jinak si vymýšlejí originál, který nikdy neexistoval, holt ješitnost tvůrce, který se chce realizovat a mít ve filmu něco opravdu "svého"). Kdo spáchal ty strašné Komanče? Toho bych hnal svinským krokem a ještě bych ho přitom bičoval. A jestli nějaký odborník na něco není v Evropě, tak ho holt hledám v jiných světadílech. To má být dnes nějaký problém? Ony i ty lakotské kostýmy vypadají spíše jakolakotské.
kakho-oto (30.01.2017 10:32)
Já mám k nové sérii také spoustu výhrad, ale když "zapomenu" na skvělé knižní předlohy K. Maye, potom hodnotím sérii průměrně (první a třetí díl mírně nadprůměrně, druhý díl jako velmi podprůměrný). Na Reinlovy filmy či film Old Shatterhand to samozřejmě nemá, ale v porovnání s Old Firehandem či filmů s Old Surehandem, si nové filmy nestojí špatně. Televizní pokusy s Bricem hodnotím jako bezkonkurenčně nejhorší zfilmovaná díla s postavou Vinnetoua (z ostatních filmů se jim co do kvality blíží filmy Petrolejový princ a Tajemství stříbrného jezera). Jako odborník na indiány byl přizván Robert Alan Packard, odborník na Siouxy. Podle toho to pak vypadalo, tvůrci rezignovali na možnost přizvat odborníky na Apače a Komanče - nevím, třeba takoví v Evropě nejsou.
mescalero (30.01.2017 09:21)
j.oakhurst: já naopak novou sérii považuji za spíše špatnou, která se starými filmy nemůže být vůbec srovnávána. Srovnávat ji lze jen z oběma nepovedenými TV pokusy.
Také jsem si říkal, že je škoda vynaložených peněz i práce mnohých odborníků. Odpovědnost leží na bedrech režiséra a scénáristů a možná i producenta. Režie a scénář jsou nejslabšími prvky nového Vinnetoua. Herci už to zachránit nemohli, zbytek "doďáli" kostyméři.
pavlina (30.01.2017 07:59)
Aby těch odkazů nebylo málo tak zde posílám další.

https://www.novinky.cz/vase-zpravy/zahranici/nemecko/1297-42405-slavne-pusky-vinnetoua-a-old-shatterhanda-uvidite-ve-vile-karla-maye-v-radebeulu.html
sapfo (30.01.2017 05:52)
ad Pavlina: díky za odkaz. Trochu mi to připomnělo kvakery a Williama Penna.
j.oakhurst (29.01.2017 14:40)
Paddy,Belenor vaše příspěvky potěšily
pavlina (27.01.2017 18:27)
Vážení, zde je jeden zajimavý odkaz.

http://zpravy.tiscali.cz/cech-ktery-siril-krestanstvi-mezi-americkymi-indiany-
292217?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
j.oakhurst (27.01.2017 16:03)
Pokud někdo čte pozorně mé příspěvky tak by si měl všimnout že považuji nového V. za,, průměrné dílo,, což znamená že film považuji ne za výborný, ale ani ne špatný a  myslím že má své oprávněné místo vedle dalších filmových zpracování .
Abych nebyl  obviněn z netolerance nebudu konkrétní,ale kde se bere ta jistota co je kvalitní a co ne ,neumírám z toho, ale vadí mi příkré soudy bez ohledu na tu velkou práci všech, co se vydali nelehkou a svým způsobem nevděčnou cestou a udělali v době která příliš nepřeje romantice maximum možného,nicméně ,nechme si každý své a potkávejme se zde s radostí....
Unkas. (27.01.2017 13:41)
Stará vojno, ty ma čím ďalej tým viac tešíš na týchto stránkach. Naprosto s tebou súhlasím, niektoré veci by som si upravil podľa svojho súkromného svetonázoru. Či tá naničséria bude o dvadsať rokov trhať rekordy, je už na generáciách. Ja som naprosto úprimný a nepodbízím se, proste som sa vyjadril jasne. Samozrejme, poučovať ma, že každý má svoj názor, je detinské. To vie každý. Ja som možno troška ostrejší, život sa so mnou nemazlil, proste ako je dobré a špatné víno, tak je dobrý či špatný film (možno ešte priemerný), i umenie. Každý má svoj pohľad. Vadí mi len to, keď niekto obrazne tu hovorí, že pil špatné víno, ale preň dosť dobré. Jeho vec, neberiem mu to! Ja len vravím, že pil špatné víno - o to tu ide, a nie "či na hrane či za ňou". A už skor som vravel, že Mitič bol jeden z nejlepších Indiánov, akých som videl stvárnených. A Unkasa som tiež chápal knižne, románovo, a nie faktologicky. Mám sa dnes pototo? Barbara Brylská bola už dávno jednou z mojich naj... pani herečiek. Hrala v toľkých filmoch! Myslím, že v našom povedomí troška nedocenená. Ináč dnes je vonku krásne, nebudeme tu na seba pindať. Obdivujem ťa, že čoby Mescaller, si taký dobrý metalista. Nepochybujem. Zdravím ťa, i ostatných.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 191



od 1. 9. 2005