Mayovky na Internetu

Plitvická jezera

Plitvická jezera jsou jedním z nejkrásnějších míst nejen v Chorvatsku, ale také v celé Evropě. Jezera jsou navzájem propojena 92 vodopády. Soustava se dělí na dvě části: na dolní se čtyřmi jezery (Milanovac, Gavanovac, Kaluderovac, Novakovića Brod) a horní se dvanácti jezery (Prošćansko jezero, Ciginovac, Okrugljak, Batinovac, Vir, Veliki Jovinovac, Mali Jovinovac, Galovac, Milino jezero, Gradinsko jezero, Veliki Burget, Kozjak).

» Mapa s místy natáčení na Plitvických jezerech

1. Galovački buk

Vodopád Galovački buk, vysoký asi 25 metrů, se nachází v oblasti horních jezer, konkrétně pod jezerem Galovac. Nejlépe se k němu dostaneme, když pojedeme vláčkem a vystoupíme na stanici číslo 3 (bod 1).

• Poklad na Stříbrném jezeře - Cornel vyhrožuje Fredovi: mluv, nebo to děvče zemře; útěk Freda a Ellen ze zajetí banditů; Cornel vystupuje s bandity z voru
  • Vinnetou 3. díl - Vinnetou zneškodní v noci stráž a ukradne koně

2. Mali Prštavac a Veliki Prštavac

Vodopády se nacházejí v těsné blízkosti Galovački buku (bod 2).

• Poklad na Stříbrném jezeře - bandité chtějí oběsit Freda; Utahové se spouštějí po lanech z vodopádu
  • Vinnetou 3. díl - bandité v čele s Kidem číhají a následně střílí na Vinnetoua

3. Milanovački slap a jezero Milanovac

Tyto vodopády tvoří přechod mezi jezery Kozjak a Milanovac v části dolních jezer (bod 3).

• Poklad na Stříbrném jezeře - Cornel je otočený zády ke kameře a pozoruje jezero
  • Vinnetou 3. díl - Vinnetou cválá na koni kolem jezera; Vinnetou s kmenem stromu shlíží z vodopádu na bandity; bandité pátrají po Vinnetouově mrtvole

4. Velike kaskade

Jeden z nejčastěji fotografovaných vodopádů tvoří hráz mezi jezery Gavanovac a Kaluderovac (bod 4). Tady se natáčela scéna z Posledního výstřelu, ve které Vinnetou vrhá z vodopádu kmen stromu.

5. Jezero Kaluderovac a jeskyně

Snad nejznámější jezero, milovníky mayovek nazývané také Stříbrné jezero. Je nejspodnějším jezerem Plitvického komplexu. Jeskyně nad jezerem je přírodního původu a je hluboká pouze několik metrů. Přístupná je návštěvníkům po strmých schodech, které se objevily i ve filmu (bod 5).

• Poklad na Stříbrném jezeře - bandité scházejí k jezeru; Cornel se třemi kumpány pluje na voru; bandité vystupují k jeskyni; pokrevní bratři jedou v kánoi
  • Vinnetou 3. díl - záběr na bandity pozorující vodopád, kdy Rollins říká: tak, tady nám nemůže utýct

6. Veliki slap

Více než 70 m vysoká dominanta Plitvických jezer se nachází vedle jezera Kaluderovac (bod 6).

• Poklad na Stříbrném jezeře - bandité na cestě ke Stříbrnému jezeru
  • Vinnetou 2. díl - úvodní záběr na Vinnetou jedoucího na koni pod vodopádem
  • Vinnetou 3. díl - Vinnetou je přepaden bandity, Rollins říká nestřílejte na koně, ten bude můj

7. Pod vodopády Sastavci

Sastavci jsou vodopády, které tvoří voda vytékající z jezera Kaluderovac. Pod nimi se odehrávaly scény ze třetího dílu Vinnetoua. Veřejnosti přístupná část Národního parku Plitvická jezera končí spodní částí jezera Kaluderovac, takže vodopády Sastavci jsou již pro návštěvníky nepřístupné (bod 7).

• Vinnetou 3. díl - Vinnetou nachází kmen stromu a s jeho pomocí na čas uniká; Rollins říká dole pod peřejemi musí vyplavat; noční tábor banditů

8. Vyhlídka u Vstupu č. 1

Zhruba 500 m před Vchodem č. 1 (ve směru od Karlovace) se na pravé straně hned vedle silnice nachází malá vyhlídka s dřevěným zábradlím, kde se natáčela scéna z Posledního výstřelu, v níž hlídkující bandita zahlédne přijíždějícího Vinnetoua (bod 8).

9. Nad vodopádem Veliki slap

Asi dva kilometry před vchodem č. 1 ve směru od Karlovace odbočíme ze silnice č. 1 doprava na silnici č. 42 směrem na Poljanak a stoupáme zhruba 2,5 km do kopce (bod A). Na jeho začátku přijde křižovatka, na které odbočíme vlevo (bod B). Tato cesta nás dovede až nad Veliki Slap, napájený potokem Plitvica, který je přemostěn dřevěným můstkem. Těsně před můstkem zabočíme doprava (bod C) a pokračujeme po polní cestě asi dva kilometry, než přijde odbočka doleva na šotolinovou cestu (bod D). Po ní jedeme z kopečka sto metrů a jsme na místě.

• Poklad na Stříbrném jezeře - noční tábor Shatterhanda a jeho přátel, ve kterém jsou přepadeni Utahy
  • Vinnetou 3. díl - dva bandité vzdávají pronásledování Ilčiho

10. Nad jezerem Kozjak

Asi dva kilometry před vchodem č. 1 ve směru od Karlovace odbočíme ze silnice č. 1 doprava na silnici č. 42 směrem na Poljanak a stoupáme zhruba 2,5 km do kopce (bod A). Na jeho začátku přijde křižovatka, na které odbočíme vlevo (bod B). Tato cesta nás dovede až nad Veliki Slap, napájený potokem Plitvica, který je přemostěn dřevěným můstkem. Můstek přejedeme (bod C) a po chvíli dorazíme na křižovatku, na které odbočíme doprava (bod D). Po 500 m přijedeme k další křižovatce, na které zahneme vlevo (bod E). Zanedlouho se cesta stáčí prudce vlevo. Po levé ruce se nachází místo, kde se Old Shatterhand a jeho přátelé loučili s náčelníkem Utahů (bod F).

11. Prijeboj

Jedeme ve směru od Karlovace, mineme oba vchody do Národního parku a pokračujeme v jízdě na jih přes Jezerce do Prijeboje. Po 4 km přijedeme na velkou křižovatku, na které odbočíme vlevo směr Bihač. Po 1,5 km se po pravé straně silnice nachází místo, kde v Pokladu na Stříbrném jezeře stála vesnice Utahů (bod 11).

Použitá literatura:

(Text a fotografie - Jarda Maryška; grafická úprava - Zatinka, vytvořeno 20.11. 2010)