Mayovky na Internetu

Rijeka

V blízkosti Rijeky leží pro mayofily dvě významná místa: Grobničko polje a Platak. Grobnik dnes navštěvují milovníci automobilových a motocyklových závodů, protože se zde nachází jeden z nejlepších autodromů v Chorvatsku. Platak leží na okraji Národního parku Risnjak. Tato rekreační oblast je známá výbornými lyžařskými terény a je rovněž východištěm četných značených turistických stezek, vedoucích na okolní horské velikány.

» Satelitní mapa s místy natáčení v okolí Rijeky

1. Grobničko polje – cementárna

Grobničko polje leží asi 10 km od Rijeky. Z dálnice A6 ve směru od Rijeky sjedeme výjezdem 7-Kikovica, už v tuto chvíli bude Grobničko polje po naší levé ruce. Odbočíme vlevo na silnici 40 a po 600 metrech opět vlevo podle ukazatelů na Automotodrom Grobnik. Po chvíli budeme mít cementárnu po pravé ruce. Za ní zaparkujeme a jsme u cíle (bod 1).

• Poklad na Stříbrném jezeře - souboj Cornela s Fredem; vzkaz od banditů na stromě
  • Vinnetou 1. díl - část přepadení kolony zásob; Tuff-Tuff chce poprvé fotografovat Indiány
  • Vinnetou 2. díl - pevnost Niobrara; David Luke přepálí pouta a uteče Assiniboinům
  • Old Surehand - Toby padá do louže a Old Surehand mu chytá koně

2. Grobničko polje – letiště

Auto necháme stát u cementárny a pěšky obejdeme zalesněný kopec, který dělí letištní planinu od té s cementárnou. Dírou v plotě se dostaneme na letiště (bod 2).

• Poklad na Stříbrném jezeře - úvodní jezdecká scéna; část jízdy dostavníku; jízda na Butlerovu farmu; Vinnetou jede v čele Osagů
  • Vinnetou 1. díl - část přepadení kolony zásob; Apači útočí na Roswell

3. Grobničko polje – střelnice

Planina, která dnes slouží jako střelnice chorvatské armádě, leží přesně na opačné straně od cementárny než letiště (bod 3).

• Poklad na Stříbrném jezeře - boj o Butlerovu farmu; osvobození Ellen a Pattersona; Fred na koni pronásleduje Cornela; Cornel pronásleduje a chytne Ellen; skupina najde dva zastřelené Utahy a Vinnetou pronáší větu "stříleli odtamtud a k jihu vede stopa"; Vinnetou vystřelí do vzduchu a vyprovokuje Utahy
  • Vinnetou 1. díl - část přepadení kolony zásob
  • Vinnetou 2. díl - část příjezdu náčelníků do pevnosti; Old Shatterhand a Castlepool potkají kp. Bruce
  • Old Surehand - bandité střílí bizony a jsou zpozorováni Komanči

4. Grobničko polje – skládka

Nasedneme do auta a vyrazíme rovně k automotodromu. Objedeme závodiště, dostaneme se za něho a po dalších 500 metrech přijedeme k místu, které se objevilo pouze ve filmu Mezi Supy jako Baumannův ranč (bod 4).

5. Grobničko polje – za automotodromem

Po cestě zpět od Baumannova ranče se zastavíme za automotodromem. Vlevo pod silnicí najdeme kruhovou plochu, na jejímž okraji se tyčí poslední z topolů. V Pokladu na Stříbrném jezeře tu stála vypálená vesnice Utahů (bod 5).

6. Čavle

Jedeme po silnici z města Čavle směr Soboli. Zhruba 300 metrů za městem je přejezd přes dálnici. Důležitý moment. Hlavní cesta se stáčí doleva, ale my hned za přejezdem zahneme doprava. Po 300 metrech jsme na místě (bod 6).

• Poklad na Stříbrném jezeře - Cornel se zajatci na cestě k jezeru - "kolem téhle skály jsme projeli už včera"
  • Vinnetou 1. díl - Santer opřen o skálu střílí bizony
  • Vinnetou 2. díl - Old Shatterhand schází k přepadeným vojákům, jež zachránil

7. Kukuljanovo

Jedeme z města Čavle po silnici směr Kukuljanovo. Těsně před vesnicí Kukuljanovo je po levé straně obrovský tovární komplex. Přesně v místech, kde továrna stojí, se odehrávaly následující scény (bod 7):

• Poklad na Stříbrném jezeře - bandité odpočívají po nepovedeném přepadení farmy a Cornel přikazuje Hartleyemu odjet do El Dora
  • Vinnetou 2. díl - setkání Shatterhanda s Castlepoolem, kterému sestřelí klobouk z hlavy

8. Martinšćica

Jedeme pobřežní cestou číslo 8 od města Bakar směrem na Rijeku. Přímo na břehu velkého obdelníkového zálivu na konci města Kostrena se nachází místo, kde v Pokladu na Stříbrném jezeře stálo trampské tábořiště s Cornelovou chatrčí. Jednalo se o starý vysloužilý kamenolom, v jehož blízkosti se nachází motel Lucija, kde byl ubytován filmový štáb. Dnes je místo zcela k nepoznání (na mapě pod č. 8).

9. Kamenjak - vrchol + 10. Kamenjak - pod vrcholem

Z dálnice A6 ve směru od Rijeky sjedeme výjezdem 7-Kikovica. Odbočíme vlevo na silnici 40, která zhruba po kilometru volně přechází v silnici číslo 5029. Podle značek jedeme směrem na Zagreb / Delnice. Po pětikilometrové jízdě serpentinami přijde nenápadná odbočka vpravo na šotolinovou cestu (kontrola - kdybychom pokračovali po hlavní cestě, přišla by za pár set metrů odbočka na Platak). Šotolinová cesta je zcela neudržovaná a zničená. Pro auta s nízkým podvozkem je lepší zaparkovat hned ze začátku, abychom se vyhnuli případným nepříjemnostem. K samotnému vrcholu žádná cesta nevede, takže osobně navrhuji následující: pokračovat po šotolinové cestě (pěšky či vozem) zhruba 3-4 km, až se dostaneme k místu natáčení 10. Po pravé ruce budeme mít lesík a po levé se nám začne zvedat velký kopec. Mezi lesíkem a kopcem je včelín. Když vyjdeme do půli kopce, ocitneme se na jednom z míst natáčení. Za lesíkem pak uvidíme vrchol Kamenjak. K němu se musíme dostat přes dva středně velké zalesněné kopce, jedná se o celkem náročný výstup (bod 9 a 10).

• Vinnetou 1. díl (10.) - Kiowové z kopce sledují kolonu se zásobami; kolona vozů s Willem, Dickem a Samem, který pronáší "občas zavětřím jako starej pes"; Tangua fackuje zajatého Vinnetoua; Shatterhand přivazuje koně s mrtvým Klekí-Petrou; rozhovor Tuff-Tuffa s poštmistrem
  • Vinnetou 2. díl (9.) - titulková sekvence; Merril zpozoruje na obzoru zástup banditů; Vinnetou se setkává s Ribannou, jeho "slunce přestává svítit"; závěrečná scéna
  • Mezi Supy (9.) - jízda dvou banditů s unesenou Annie

11. Kamenjak – směr Delnice

Z dálnice A6 ve směru od Rijeky sjedeme výjezdem 7-Kikovica. Odbočíme vlevo na silnici 40, která zhruba po kilometru volně přechází v silnici číslo 5029. Podle značek pokračujeme směrem na Zagreb / Delnice. Jedeme serpentinami, míjíme odbočku na Kamenjak, po chvíli míjíme odbočku na Platak a pokračujeme pořád po hlavní silnici. Po 2-3 km se nám po pravé ruce přímo pod silnicí ukáže menší údolí, kterým se táhnou dřevěné sloupy vysokého napětí (bod 11).

• Vinnetou 1. díl - část titulkové sekvence; noční tábor Kiowů se zajatým Vinnetouem; Tuff-Tuff se podruhé pokouší fotografovat Indiány

12. Platak – Šošoni

Z dálnice A6 ve směru od Rijeky sjedeme výjezdem 7-Kikovica. Odbočíme vlevo na silnici 40, která zhruba po kilometru volně přechází v silnici číslo 5029. Podle značek pokračujeme směrem na Zagreb / Delnice. Jedeme serpentinami, míjíme odbočku na Kamenjak a po několika stech metrech přichází důležitý moment. Ostrá zatáčka vlevo, u které stojí cedule "Dobrodošli na Platak". Odbočíme a opět serpentinami stoupáme vzhůru. Po dvou kilometrech se cesta rozděluje: my se vydáme vlevo a po 300 metrech budeme mít náš cíl po levé ruce. Kdybychom po této cestě pokračovali dále, najdeme další menší místa natáčení, která budou v následujícím výčtu (bod 12).

• Mezi Supy - Vinnetou se setkává s Baumanny; tzv. Surehandův kámen, od kterého střílí na jedoucí bandity; vesnice Šošonů; Surehand přináší k Vinnetouovi svázaného Vokadeha
  • Old Surehand - setkání Old Surehanda s kolonou vojáků

13. Platak – Ponkové

Z dálnice A6 ve směru od Rijeky sjedeme výjezdem 7-Kikovica. Odbočíme vlevo na silnici 40, která zhruba po kilometru volně přechází v silnici číslo 5029. Podle značek pokračujeme směrem na Zagreb / Delnice. Jedeme serpentinami, míjíme odbočku na Kamenjak a po několika stech metrech přichází důležitý moment. Ostrá zatáčka vlevo, u které stojí cedule "Dobrodošli na Platak". Odbočíme a opět serpentinami stoupáme vzhůru. Po dvou kilometrech se cesta rozděluje: tentokrát zahneme doprava. Pokračujeme v jízdě zhruba ještě jeden kilometr a pak si najdeme dobré místo na zaparkování. Vydáme se od silnice vpravo. Po sto metrech se nám ukáže menší údolí. Ač to není na první pohled znát, už zde se točila řada scén. Když vylezeme na druhý okraj údolí, otevře se před námi překrásná planina, tolik známá hlavně z druhého dílu Vinnetoua (bod 13).

• Vinnetou 2. díl - vesnice Ponků
  • Mezi Supy - část titulkové sekvence; Šošoni pronásledují bandity; bandité pronásledují Vokadeha a zastřelí jeho otce; setkání Vinnetoua se Surehandem, Wabblem a Annie
  • Old Surehand - Old Surehand sleduje výbuch vlaku; setkání Vinnetoua se Surehandem a Wabblem

14. Platak – Assiniboinové

Od místa č. 13 se vrátíme k autu a pokračujeme po cestě další dva kilometry až k samotnému zimnímu středisku Platak. Zde zaparkujeme a pěšky jdeme pořád rovně asi tři minuty. Po levé straně budou dvě louky. Naším cílem je až ta zadní, větší a bez vleku. Tady se rozkládala vesnice Assiniboinů ve filmu Vinnetou, Rudý gentleman (bod 14).