Mayovky na Internetu

Kniha návštěv

Kniha návštěv si dlouhodobě drží přednost před diskusním fórem, ale k poptávce či nabídce sběratelských materiálů využívejte, prosím, výhradně diskusního fóra, kategorie Antikvariát a bazar. Prosíme, zdržte se reklamy. Pokud tu chcete něco propagovat a má to vazbu na mayovky, tak nás kontaktujte.

Jméno:
Zpráva:
3 + 3 =
 
1 2 3 4 5 6 7 8 ... 251
Zeta (12.11.2020 19:04)
m.: Vinnetoua ve svých představách taky nechávám přežít :D A nejlogičtější by podle mne bylo něco jako film Vinnetou - Poslední výstřel "obráceně". Zkrátka Olda přece z toho proroctví ví, že nebezpečí není nůž, ale střelná zbraň, tak se při osudném výstřelu vrhne před Vinnetoua a kulku schytá sám, ale přežije to. :D I po x-tém přečtení třetího dílu mám pořád chuť s OS zacloumat, a zařvat na něj ať něco zkrátka dělá, ať se aspoň pokusí kulku z Vinnetouova hrudníku vyndat. Jasně, že v 19. století někde v prérii by to stejně na 99% nemělo úspěch, ale zkrátka "Aspoň to zkus!!!" :D
m. (12.11.2020 11:04)
Zeta: ono je to celé o vyrovnání se se smrtí (autorčinu alteregu zemře kamarádka)...
a paraleleně k tomu jsou výňatky z pokračování Vinnetou, které jako malý kluk psal její kamarád, který se prostě odmítl smířit s tím, že Vinnetou v knize zemřel (takže si začal do školního sešitu psát jeho další příhody)...
Zeta (12.11.2020 01:40)
A jak do toho zapadá Vinnetou? Z rozhovoru si pamatuju, že je to jakýsi alternativní, svět, ke kterému autorka - nebo možná spíš její postavy - utíkají. Jinak teď jsi mně rozesmál, protože i u nás v rodině se člověku, který se pár dní nemyl, dodnes říká šmucek :D :D (A ano, lituju Old Shatterhanda, pokud musel po bodnutí Vinnetouem strávit ve stejném oblečení skoro 3 týdny. Vlastně ještě víc lituju Nšo-Či. Můj rekord je 6 dní v kuse v jednom oblečení bez umytí, a žádnej hit to nebyl :D)
Belenor (11.11.2020 21:44)
První dojem: není to vůbec špatné. Já teda "složitějšímu" umění než je braková literatura nerozumím, ale příběh na mě působil hlavně jako postesknutí nad životními ztrátami. V souvislosti s knihou tolik omílaný squatting podle mě není zas tak podstatný, jen součást kulis, ve kterých se to odehrává. Autorka se squattery sympatizuje, ale neříká v textu, že to je jediný správný způsob života, naopak tam vtipně poznamenává, že se k ní domů chodí "ty šmucky osprchovat".
Zeta (10.11.2020 04:59)
Belenor: Super! Vlastním jen ty Hvozdy a skeny komixů od Gustava Kruma - když jsem se dozvěděla o tomhle, už jsem bohužel žila v US a poštovné jednak není úplně levná záležitost, a druhak bych musela najít nějakou dobrou duši, co by mi knížku poslala. Plus opravdu téma squatterů, feťáků atd. mi nijak zvlášť neimponuje. Ale názor mayologů by mne zajímal.
Belenor (09.11.2020 07:55)
Díky za tip na ten komiks, Zeto. Koupím, přečtu, zkritizuju :-)
Zeta (08.11.2020 19:09)
Když jsme u článku z Reflexu, připomněl mi komixový počin Moje kniha Vinnetou. Před asi půl rokem jsem překládala pro jednu agenturu rozhovor, který Toy Box dělala s redaktory Radiožurnálu, a už tehdy mě zmínka o Vinnetouovi zaujala, i když nejsem rozhodně příznivcem squatterů a podobných existencí. Podařilo se mi najít asi tři stránky online, a po grafické stránce mi to přijde udělané víc než slušně. Četl jste to někdo? Jaký na to případně máte názor?

Jinak vlastně bych se vůbec nebránila tomu, kdyby někdo vydal opravdovou mayovku jako komix. Líbilo se mi i grafické zpracování Ve stínu šumavských hvozdů (nehodnotím děj a různé skryté sprosťárny - beru, že je to parodie - mám na mysli jen kresbu samotnou). Komixový žánr by myslím mayovkám mohl ohromně slušet!
kakho-oto (08.11.2020 13:04)
Chápu, když se na čtyři stránky časopisu nedá popsat celá tematika. Takový článek samozřejmě obsahuje zejména základní fakta, lze v něm ovšem alespoň okrajově zmínit i jiné údaje, např. nová zjištění, perličky. Pár takových článků (cca 6-12 tisíc znaků včetně mezer) jsem již publikoval a snažil jsem se do nich uvést i něco, co ještě nikde (případně alespoň ne v "mainstreamu") nezaznělo.
Už ale méně chápu to, když je článek plný zbytečných polopravd a chyb. Tohle se zrovna týká Karla Maye a mayovek. Některé články v Reflexu, míním články o historických osobnostech a událostech, se mi líbí, ale ty o Vinnetouovi (2020) a Mayovi (2012) nikoliv, starší z nich vůbec ne. A není to ani tím, že o Mayovi vím více než o většině jiných témat, ale především tím, jakým způsobem jsou články psány. Když (český) novinář píše o Mayovi, připadne mi, že se o objektivitu ani nesnaží.
Zeta (08.11.2020 03:13)
Ono to bez zjednodušování ale zkrátka nejde - každého zajímá do hloubky jen něco, a časopis, který je zaměřen na široké spektrum témat a široké portfolio čtenářů moc do podrobností jít nemůže. Pokud v něm vyjde článek třeba o parních lokomotivách, bude mít max. 4 stránky, takže +-1000 slov (pokud bereme, že normostrana je 250 slov). Lehce se naťukne vynalezení parního stroje, zmíní se Stephensonova Rocket, napíše se odstavec o základní konstrukci, vypíchne pár perliček z historie, a pak popíše postupný ústup páry. A jinak to ani nejde. Koho mašinky zaujmou, musí si najít specializované poublikace a časopisy.

Paušalizace vzniká už v dětství - v různých encyklopediích pro školáky nebo i pohádkách pro předškolní děti je taky třeba středověk vyobrazen jako doba rytířů a princezen, kdy se bojovalo mečem, a města měla hradby. Že naprostá většina lidí žila úplně jinak, a že se to lišilo kraj od kraje, tam není. S indiány je to - bohužel - stejné...
kakho-oto (07.11.2020 23:09)
Článek jsem si před chvíli přečetl a souhlasím s tím, že je povrchní. Před lety vyšel v Reflexu článek o Mayovi (autorem článku byl velmi pochybný člověk), který byl mnohem horší než nedávný článek o Vinnetouvi. Osobně mi vadí, že většina článků z tisku píše o Mayovi, že byl člověk se zločineckou minulostí, který toho svým dílem příliš nenapravil. Z dnešního pohledu bylo to, za co May seděl ve vězení osm let, zanedbatelnou záležitostí. Ano, kdo se chce o Mayovi skutečně něco dozvědět, měl by číst něco jiného než běžné "vysokonákladové" časopisy. Nejsem indiánolog, ale ani mně se nelíbí, když jsou všichni indiáni (minimálně ti z USA) prezentováni ve stylu "nosili péra na hlavě, žili v týpí, lovili bizony" (přitom tato šablona vlastně neplatí ani pro tolik známé Apače). Podobné zjednodušování a paušalizování je, bohužel, možné pozorovat také u řady jiných témat.
Zeta (06.11.2020 21:58)
Ralfíku, to je smutné :( A taky myslím, že ani email šéfredaktorce by příliš nepomohl. Články tohoto druhu jsou zkrátka psané ne za účelem informovat čtenáře, ale za účelem jednoduše "pobavit" - což je vlastně účel většiny časopisů i filmů. Pokud se chci dozvědět víc ohledně mayovek, půjdu třeba na https://www.karl-may-magazin.de. Pokud se chci vzdělat ohledně reálného života na divokém západě 19. století, jsou mayovky zhruba na úrovni toho článku v Reflexu...je to prostě těžké, mně třeba taky rozčilují čecháčkovské komentáře o tom, jak jsou američané povrchní a hloupí, a že si pletou Česko s Čečenskem, které píše někdo, kdo v USA očividně nikdy nebyl, a na mapě sám nejspíš nerozezná Wisconsin od Nevady. Ale nenadělám s tím nic, no...
ralf (06.11.2020 19:02)
Pridám aj ja niečo na túto tému: v auguste 2020 vyšiel článok v "Živote", čo je dosť uznávaný časopis na Slovensku s titulkom "Najlepšie mayovky" na 4 stranách s deviatimi notoricky známymi fotografiami. Dobre, ale článok bol plný nezmyslov typu, že Barkera otec vydedil a pod. Ja blbec, dal som si tú námahu, poslal som rozsiahli mail autorke, kde som vymenoval všetky tie nezmysly s dovetkom, že ak v budúcnosti budú plánovať vydanie článku na túto tému, ponúkam pomocnú ruku... Už to viac nikdy neurobím! Čo myslíte, čo sa stalo? Nič, už 2 mesiace čakám na odpoveď, ktorá nikdy nepríde... Možno som mal napísať rovno šéfredaktorke, ale myslím si, že odpoveď by bola rovnaká.
Zeta (06.11.2020 18:50)
S tímhle se nedá než souhlasit - bohužel od dob Tance s vlky a Posledního mohykána je western víceméně okrajový žánr, když nebereme v úvahu počiny od Tarantina, ovšem jeho filmy jsou specifický žánr samy o sobě. A u nízkorozpočtových věcí bohužel málokdo utratí peníze za kvalifikované poradce, ať už ohledně kostýmů, geografie, historie, nebo jazyka. Navíc většina lidí hluboké znalosti o indiánech stejně nemá. Zkrátka indiáni = týpí, bizoni, lapače snů a vyšívané oblečení s třásněmi. Dlužno říct, že i sami indiáni tenhle stereotyp podporují - v žádné rezervaci, kterou jsem projížděla (a že je to od Severní Karolíny přes Oklahomu, Nové Mexiko, až tady po Oregon) nechybí před kasinem nebo infocentrem týpí, a mezi suvenýry tyhle univerzální dárkové předměty...
Unkas. (06.11.2020 15:01)
Áno, Zetuško, máš pravdu - akurát to nebol Josef Vomáčka, ale Mária Čibuková, a neutopila sa v Třebovicích, ale na Orlíku … a Geronimo chodil s Winnetouem, Old Shatterhand žiarlil na Eltona Johna.... presne tak: dnes sa píše zo všetkých strán, fakta-nefakta, jedna hovadina stíha druhú, pravdy sa často nedopátraš. Množstvo informácií na kdeaké téma, povrchnosť… menej je niekedy viac! A keď to máš nasčítané, ako trebárs Mescalero, musí to človeka štvať, tie "faky". Yes, filmy DEFY verne zobrazovali Indiánov, ale to bolo tak asi všetko. Dédérácki herci, fúzaté herečky - vybočoval Gojko Mitič, vyzeral veľmi dobre! Lakotština je všade vo filmoch, samí univerzálni Indiáni... Ale my sme verní našim buď filmovým, alebo knižným mayovkám! Toto téma je nevyčerpateľné, už sa tu povedalo snáď všetko. Dobré stránky!
mescalero (06.11.2020 12:30)
Zeta: ano žurnalistika takhle funguje, ale od Reflexu bych čekal něco víc. Co mě štve, že se stále už desítky let drží při životě některé vyložené nesmysly typu: Geronimo byl předoobrazem Vinnetoua, Jeffords a Cochise byli vzorem pro O. S. a V. atd.
Co se týče věrnosti historickým reálím ve filmových indiánkách - od r. cca 1990 nedošlo k žádnému posunu, zpřesnění, tady se úplně zastavil čas. Zpětně musím ocenit (na tehdejší dobu) reálnost indiánek DEFY (filmy s G. Mitičem), tedy mám na mysli oblečení Indiánů - tady se opravdu snažili odlišit jedn. kmeny. Dnes se na to zvysoka kálí, vezme se cokoli z fundusu, jen ať to moc nestojí, když má Indián promluvit v mateřštině, uslyšíme bez ohledu na konkrétní film lakotštinu (už ji začínám nenávidět, mluví s ní i pravěcí lidé, viz film Alfa).
Zeta (05.11.2020 23:23)
Nevím no, ale přesně takhle přece žurnalistika funguje, ne? Internetové články se naprosto neliší od tehdejších tištěných novin typu Právo nebo Mladá fronta - tzn. záběr na co nejširší publikum. Tzn. v Mladé frontě se objeví v černé kronice jedna věta, že "Na ústeckoorlicku se při výlovu rybníka i přes včasný zásah hasičů utopil třiapadesátiletý muž", v Orlickém deníku už bude "Ve Třebovicích se utopil dlouholetý člen tamního rybářského spolku J.V. Zasahovala jednotka hasičů z Ústí nad Orlicí, která byla na místě do 10 minut....atd." V Lanškrounském zpravodaji vyjde "Nešťastnou náhodou při výlovu rybníka zahynul Josef Vomáčka, který byl 30 let členem rybářského spolku a pomáhal s veškerou jeho činností. Vomáčka s úsměvem říkával, že začal s rybařením už jako sedmiletý kluk, s vlascem namotaným na klacku...atd."

Pro běžného čtenáře je článek v Reflexu skoro až moc dlouhý. Kdo se chce o Karlu Mayovi, jeho životě a hrdinech dozvědět víc, určitě objeví tyhle stránky, nebo bude pátrat po dalších zdrojích. Třeba článek aspoň jednoho člověka pohne k pocitu, který se před lety dostavil u mne - že vlastně dlouho neviděl filmy, a že by bylo fajn si přečíst i knížky...U mně "mayománii" spustil zcela nečekaně trailer k tolik zatracovaným novým filmům.
mescalero (05.11.2020 11:49)
Článek z Reflexu je zdejší žurnalistická klasika: člověk, který o mayovkách, Mayovi, filmech atd. neví nic zásadního ani hlubšího, "vyrobí" z veřejných zdrojů, většinou těch nejprovařenějších, článek, v němž zopakuje ty nejznámější informace, které nemohou ničím překvapit ani toho nejpovrchnějšího čtenáře. Naprosto zbytečná věc, málem mě trefilo, že autorka shledává jakousi podobnost mezi romány Syn lovce medvědů a Synové velké medvědice. To opravdu bolelo.
ralf (02.11.2020 17:18)
Dobre, stiahnem si film z ulozto.cz, presne nájdem miesto, kde sa motív nachádza a napíšem. Aspoň v tom nebudem sám, ani by ma nenapadlo Ondřejovi nejako ublížiť, robí fakt dobrú hudbu, sám som bol prekvapený, keď som ten motív vo francúzskom filme započul...
Belenor (01.11.2020 08:00)
No, nevím, které konkrétní motivy srovnáváš, tak nemohu porovnat. Co jsem našel na youtube, mi moc podobné nepřišlo, to ten Harrison je nápadnější. Třeba je v tom Brzobohatý nevinně: prostě ho napadl motiv a nenapadlo ho, že ho má z filmu. Tónů a jejich kombinací je omezené množství, vhodných kombinací akordů taky. Podle mě se muzikantům stává často, že něco "zopakují", a to i z vlastní tvorby. Pak jde akorát o to, kdy si toho kdo všimne :-)
ralf (31.10.2020 22:12)
Teraz od veci: Práve teraz dávajú na ČT1 film Křidýlko nebo stehýnko? Hlavný hudobný motív seriálu Labyrint, ktorého pokračovanie má začať novou sériou v pondelok 2. 11. , je ukradnutý práve z tohto filmu. Otázka znie, mohol si Ondřej Gregor Brzobohatý dovoliť takúto krádež? Mne osobne sa ten motív veľmi páči, v spomínanom filme nie je až tak výrazný, ale trvá to celé asi 20 sekúnd, Georga Harrisona žalovali za omnoho menší čas, v prípade jeho hitu "My sweet lord"...
1 2 3 4 5 6 7 8 ... 251